Kampaně a soutěže
Mediální a osvětové kampaně
CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA SPRÁVNÉ PŘIDĚLENÍ OOPP (2024)
Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečností a ochrany zdraví při práci (BOZP) a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Cílem těchto opatření je minimalizovat pravděpodobnost vzniku pracovního úrazu, poškození zdraví zaměstnance nebo jiné mimořádné události na pracovišti. Jedním z opatření je například přidělování osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP) určených k ochraně osob. Mají chránit před konkrétním rizikem a zabraňoval nebo snižovat působení nebezpečných a škodlivých faktorů práce a pracovního prostředí. Úspěšní manažeři firem již pochopili, že investice do BOZP se jim rozhodně vyplatí, a to jak ekonomicky, tak ve formě dobrého hodnocení jako zaměstnavatele, který si váží zdraví svých zaměstnanců. Tito zaměstnavatelé tak vsadili na prevenci a uvědomili si její ekonomický a obchodní přínos.
Někteří zaměstnavatelé však stále kladou ekonomickou stránku firmy na první místo a BOZP berou spíše jako ekonomické břemeno. Často argumentují, že pravděpodobnost vzniku pracovního úrazu nebo poškození zdraví zaměstnance je malá, takže investovat čas a peníze do této oblasti se jim nevyplatí. Přitom však statistiky uvádějí, že měsíčně vznikne jeden smrtelný pracovní úraz pro chybějící, nedostatečné nebo nevhodné OOPP.
Plakáty ke stažení zde.
CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA BEZPEČNÉ STAVENIŠTĚ (2023)
Každý rok jsou tisíce pracovníků ve stavebnictví vystaveny bezpečnostním a zdravotním rizikům, které ohrožují jejich zdraví a život. Cílem kampaně je zvýšit povědomí o rizicích spojených s prací na staveništích. Kampaň zahrnuje jak bezpečnostní, tak zdravotní rizika, přičemž vychází z evropských a národních statistik, na jejichž základě jsou vybrány práce a činnosti s nejvyšším počtem pracovních úrazů a nemocí souvisejících s prací.
Kampaň v oblasti bezpečnostních rizik se například zaměřuje na práce ve výšce, jelikož druhou nejčastější příčinou smrtelných pracovních úrazů jsou budovy, konstrukce a povrchy, kdy se jedná hlavně o pády z výšky a do hloubky. V oblasti zdravotních rizik se kampaň například soustřeďuje na expozici respirabilnímu prachu krystalického křemene. Odhaduje se, že působení krystalického oxidu křemičitého je vystaveno asi 5 milionů zaměstnanců v Evropské unii. Prach oxidu křemičitého je klasifikovaný jako karcinogen 1. skupiny, což znamená, že je považovaný za jednoznačnou příčinu nádorových onemocnění.
Pouze masivní a cílené vzdělávání zaměstnavatelů, zaměstnanců a dalších zainteresovaných v této oblasti může sloužit jako významný preventivní nástroj. Cílem je ušetřit finanční náklady, které by zaměstnavatelé museli vydat na řešení následků spojených s nedodržováním BOZP na staveništi.
Plakáty ke stažení zde.
CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA ERGONOMII (2022)
Mimořádné podmínky jsou většinou úzce spojeny s krizovým obdobím, kterému společnosti čelí a budou čelit. Současným příkladem může být vystavení populace mimořádným podmínkám vlivem pandemie, která negativně ovlivňuje zdraví občanů a zatěžuje ekonomiky jednotlivých zemí.
V těchto obdobích je prioritně zapotřebí osvěty zaměstnavatelů, kteří mohou značně ovlivnit vznik a míru působení rizikových faktorů na pracovištích a jejich negativních důsledků na zaměstnance. Je tak zapotřebí zaměstnavatelům, a to formou mediální kampaně, zdůraznit, že prevence v oblasti ochrany zdraví zaměstnanců přináší jejich firmám zisk.
Bolest, nepříjemné pocity nebo snížená funkčnost zad, krku nebo končetin jsou v dnešní době u zaměstnanců běžným jevem. Tyto zdravotní potíže se obvykle označují jako muskuloskeletální poruchy související s prací, angl. MSD – Musculoskeletal Disorders.
Rizika související s pracovními polohami, s vykonáváním opakovaných pohybů a zaujímáním nepřirozených poloh či přemísťováním těžkých břemen na pracovištích jsou rizikovými faktory, které mohou vést až k MSD.
MSD jsou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti prakticky ve všech členských státech Evropské unie. Pracovní neschopnost z důvodu MSD obvykle trvá déle než pracovní neschopnost pro jiné zdravotní problémy, a stojí tak zaměstnavatele a národní ekonomiky miliardy eur.
Muskuloskeletální poruchy většinou nemají jen jednu příčinu. Často jde o kombinaci různých rizikových faktorů včetně fyzických a biomechanických, organizačních a psychosociálních či individuálních faktorů.
Mediální kampaň pro zaměstnavatele se z výše uvedených důvodů v roce 2022 zabývá otázkou ergonomie a poruch pohybového aparátu.
Pouze masivní a cílená osvěta zaměstnavatelů a zaměstnanců v této oblasti, která nastíní důležitost uplatňování zásad a principů ergonomie na pracovištích, může sloužit jako významný preventivní nástroj před vysokými finančními náklady, které národní ekonomika a zaměstnavatelé musejí vydat na řešení následků spojených s neergonomickou prací a pracovištěm.
Plakáty ke stažení zde.
CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA ZDRAVÍ ZAMĚSTNANCŮ (2021)
V současné době, která je charakteristická nejistotou z budoucího vývoje ve společnostech, je zapotřebí k podpoře dalšího nastartování ekonomického růstu v ČR hledat oblasti a nástroje, které by pomohly zaměstnavatelům a jejich zaměstnancům překonat toto krizové období. Osvěta a mediální kampaně mohou výrazně ulehčit zaměstnavatelům v boji proti negativním důsledkům krizí a zároveň napomoci k ochraně zdraví jejich zaměstnanců. Pokud zaměstnavatelé budou aktivně chránit zdraví svých zaměstnanců, získají tak zaměstnance s vyšší motivací, která se následně pozitivně promítne do lepších hospodářských výsledků firmy. Ochrana zdraví zaměstnanců by měla být jak v rovině jejich fyzického, tak i psychického zdraví.
Cílem mediální kampaně Chcete-li ušetřit, vsaďte na zdraví zaměstnanců je pomoci zaměstnavatelům, především v mikropodnicích, malých a středních podnicích, s vytvářením pozitivní kultury a pracovního prostředí. Jak jednoznačně vyplývá z evropských výzkumů, studií, článků i praxe, zaměstnavatelé mají v této sféře klíčovou úlohu.
Kampaň vychází z poznatků mnoha studií a rovněž uvádí tvrdá data, která prokazují, že zaměstnavatel, který danou problematiku neřeší, na tom ekonomicky tratí.
Plakáty ke stažení zde.
CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA PREVENCI (2020)
Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací BOZP a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Záměrem této zákonné povinnosti je především předcházet pracovním úrazům a poškození zdraví zaměstnanců. K předcházení těmto mimořádným událostem je zapotřebí, aby zaměstnavatelé přijímali proaktivní opatření, tj. působili preventivně. Někteří zaměstnavatelé však podceňují přínos těchto preventivních opatření, jelikož předpokládají, že se jim to nestane, a je tak pro ně neekonomické vynakládat finanční prostředky na prevenci.
Cílem mediální kampaně Chcete-li ušetřit, vsaďte na prevenci je jednoduchou formou sdělit zaměstnavatelům, že zajištění zdraví jejich zaměstnanců je nejenom jejich povinností zákonnou, ale i morální, a v neposlední řadě, že budou-li předcházet poškození zdraví svých zaměstnanců, ušetří značné finanční prostředky a podstatně zlepší svou image vůči veřejnosti jako firma, která si zdraví svých zaměstnanců váží.
Plakáty ke stažení zde.
NEBEZPEČÍ PÁDU ČÍHÁ NA KAŽDOU Z NÁS (2023)
Cílem osvětové kampaně NEBEZPEČÍ PÁDŮ ČÍHÁ NA KAŽDOU Z NÁS je informovat ženy o prevenci pádů a motivovat je k jejich předcházení a snížit pracovní úrazovost žen v důsledku pádů.
Pády patří k jedné z nejčastějších příčin pracovních úrazů žen a mohou způsobit vážná zranění, nebo dokonce smrt. Většině incidentů s uklouznutím, zakopnutím a pádem lze předejít včasnou prevencí a všeobecnými bezpečnostními opatřeními.
Plakáty ke stažení zde.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI VE VIRTUÁLNÍ REALITĚ (2021–2023)
21. století se neodmyslitelně nese v duchu digitalizace a optimalizace pracovních procesů. V tomto odvětví se před několika lety objevila naprosto zásadní inovace, která splňuje i ty nejpřísnější požadavky zaměstnavatelů – virtuální realita (VR). Technologie, která nám umožňuje simulovat libovolnou situaci, a to bez jakýchkoliv bezpečnostních či finančních rizik. Díky technologii VR jsme schopni připravit zaměstnance na nejrůznější situace. Ať jsou to krizové situace, které nelze nijak simulovat, dokud se reálně nestanou, nebo příprava zaměstnanců na jakékoliv rizikové úkony či důsledné vytvoření správných návyků, které mohou vést ke snížení rizik v ostrém provozu. Využití VR ve školení zaměstnanců přináší nespočet výhod, které staví tuto technologii na první příčku způsobů, kterými lze školení provádět.
Cílem mediální kampaně BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI VE VIRTUÁLNÍ REALITĚ je zvýšit a zefektivnit odborné vzdělávání v oblasti BOZP u pracovníků zaměstnaných ve zdravotnických, sociálních a podobných službách prostřednictvím virtuální reality.
Plakáty ke stažení zde.
BEZPEČNĚ DO PRVNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ
Cílem osvětové kampaně BEZPEČNĚ DO PRVNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ je zvýšit informovanost a připravenost mládeže, která bude poprvé vstupovat na trh práce, a tím vytvořit základní předpoklady ke snížení pracovní úrazovosti této cílové skupiny. Aktivními formami prevence, osvětou, propagací a výchovně vzdělávacími akcemi chce kampaň zvyšovat úroveň BOZP, napomáhat ke zlepšení postojů a přístupů mládeže – budoucí pracovní síly k otázkám BOZP a zvyšování kultury bezpečnosti a efektivity práce na pracovištích všech typů.
Osvětová kampaň byla zahájena v roce 2020 pilotním ročníkem pro vybrané učňovské a studijní stavební obory.
V roce 2023 rozšířil nabídku oborů tematický okruh Zemědělství a v roce 2024 přibyl tematický okruh Lesnictví.
OiRA (2021–2024)
Online Interactive Risk Assessment (OiRA) je volně dostupná, bezplatná online aplikace pro vyhledávání a hodnocení rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). Je vytvořena a provozována Evropskou agenturou pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci – EU OSHA. V České republice garantuje vývoj a aktualizaci jednotlivých nástrojů OiRA Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky a Výzkumný institut práce a sociálních věcí, v. v. i. (dříve VÚBP).
Tisková zpráva OiRA – 12 nástrojů na podporu hodnocení rizik pro mikropodniky a malé podniky v českém jazyce
V roce 2024 proběhla aktualizace v návaznosti na změny právních předpisů.
ZDRAVÉ PRACOVIŠTĚ
Kampaně ZDRAVÉ PRACOVIŠTĚ vyhlašuje Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA). Jde o stěžejní činnosti v oblasti zvyšování povědomí o BOZP jak oslovit pracoviště v celé Evropě. Poselství kampaní Zdravé pracoviště zní: Bezpečnost a ochrana zdraví při práci je věcí každého z nás. Cenná pro Vás. Přínosná pro firmu.
Cílem evropských kampaní ZDRAVÉ PRACOVIŠTĚ je podporovat BOZP poskytováním praktických materiálů a nástrojů. Tyto kampaně jsou v současné době nejrozsáhlejší svého druhu na světě a jsou realizovány již od roku 2000. V rámci každé kampaně je vyhlašována soutěž Správná praxe a filmová cena.
V České republice propagaci kampaní zajišťují všechny zainteresované subjekty v rámci tripartity.
Zprávy EU-OSHA jsou průběžně zveřejňovány na stránkách oborového portálu BOZPinfo.
#EUhealthyworkplaces
Soutěže
PROFESIONÁL – KOORDINÁTOR BOZP NA STAVENIŠTI
PROFESIONÁL BOZP
SOUTĚŽE PRO MLADÉ
- Výtvarná soutěž „LIDÉ A ROBOTI PŘIP PRÁCI„ (2024)
- Výtvarná soutěž „NENIČ SI TĚLO“ (2022)
- Soutěž „Na bezpečnost s humorem“ (2021)
- Výtvarná soutěž „(NE)BEZPEČNÝ SVĚT CHEMIE“ (2019)
- Výtvarná soutěž „CESTA DO BUDOUCNOSTI“ (2017)
- Výtvarná soutěž „STRAŠÁK STRES“ (2015)
- Výtvarná soutěž „BEZPEČNOST V PRÁCI – DEJ ZDRAVÍ ŠANCI“ (2013)
- Výtvarná soutěž „BEZPEČNOST – ÚDRŽBA – ELEKTŘINA“ (2011)
- Výtvarná soutěž „DEJ NA SEBE POZOR, MAMI, DEJ NA SEBE POZOR, TATI!“, (2009)
- Soutěž „HITPARÁDA SLOGANŮ“ (2008)
- Výtvarná soutěž „ŠKOLNÍ ŘÁD OČIMA DĚTÍ“ (2008)