Výzkum etických dilemat, hodnot a principů sociální práce
Sociální práce jako interaktivní vztahový obor je založena na hodnotách a etickém přístupu. Sociální pracovníci se v praxi potýkají s mnoha etickými dilematy, která musí každodenně řešit a musí se rozhodovat o uplatňovaných metodách a technikách sociální práce a postupech v interakci s klientem. MPSV jako gestor sociální práce v ČR by mezi jiným mělo zajistit etický přístup ke klientům, a tím jim zaručit její kvalitní výkon. MPSV současně aktivně pracuje na přípravě návrhu věcného záměru zákona o sociálních pracovnících jehož součástí má být vytvoření nového etického kodexu sociálních pracovníků. Pro tuto činnost je nutné získat relevantní vstupní data. Je nezbytná znalost etických dilemat, která jsou v praxi sociálními pracovníky řešena a etické hodnoty a principy, které vnímají jako zásadní. Cílem projektu je zpracovat odborně teoretické a empirické podklady pro cílenou koncepční a metodickou činnost MPSV v dané oblasti, která přispěje k rozvoji profesionalizace sociální práce. Na základě přehledu a rozboru teoretických východisek a zpracování vlastních výzkumných dat a poznatků, bude vypracována analýza etických hodnot, principů a zásad uplatňovaných v praxi sociálními pracovníky a současně bude zpracován i přehled nejčastějších etických dilemat sociální práce. Získané výstupy se v průběhu diskusí s profesními organizacemi sociálních pracovníků ověřují. Výsledky projektu poslouží pro návrh etického kodexu sociálních pracovníků.
Výstupy
NEČASOVÁ, Mirka, 2020. Přístupy sociálních pracovníků ke strategickým dilematům ve světle Globální definice sociální práce. Sociální práce / Sociálna práca, 20(5), 41–56.
DOHNALOVÁ, Zdeňka & Robert TRBOLA, 2020. Reflexe hodnot z perspektivy sociálních pracovníků. Sociální práce / Sociálna práca, 20(5), 127–138.
TRBOLA, Robert, Mirka NEČASOVÁ & Zdeňka DOHNALOVÁ, 2020. Výzkum etických dilemat hodnot a principů sociální práce: Doporučení pro aktualizaci či vydání Etického kodexu sociálních pracovníků ČR. Praha: VÚPSV, v. v. i.