Analýza systému vězeňství s ohledem na spolupráci s rodinami s přihlédnutím k výkonu činností sociálního kurátora: vliv spolupráce osoby ve výkonu trestu odnětí svobody (VTOS) s rodinou na její začlenění do společnosti

Číslo projektu:
DC537/2017
Řešitel RILSA:
Mgr. Pavel Bareš, Ph.D.
Spoluřešitel RILSA:
Ing. Soňa Veverková, Ing. Drahomíra Zajíčková, Věra Malá, Petr Hráský
Poskytovatel:
MPSV
Příjemce:
VÚPSV
Trvání od:
2017
Trvání do:
2018
Popis:

Cílem výzkumného projektu bylo zmapovat možnosti poskytování pomoci a podpory osobám ve výkonu trestu odnětí svobody (dále „VTOS“) a po VTOS při řešení problémů souvisejících s jejich rodinnou situací. Výzkumný projekt se přitom zaměřil specificky na to, jak na tyto otázky nahlížejí pracovníci institucí penitenciární a postpenitenciární péče.

Při realizaci výzkumného šetření tak byly dotázány tyto skupiny osob: vybraní pracovníci vězeňských zařízení, sociální kurátoři působící v obcích s rozšířenou působností (dále „ORP“), případně další zaměstnanci ORP, pracovníci Probační a mediační služby a zástupci nestátních neziskových organizací zaměřujících se na oblast penitenciární a postpenitenciární péče.

Výzkum se zaměřil na tři hlavní okruhy otázek týkajících se rodinné situace osob ve VTOS a po VTOS. Nejprve byl zmapován význam tématu rodinné situace při práci zástupců dotázaných institucí a byly přiblíženy nejdůležitější situace, které v souvislosti s tímto tématem dotazované osoby řeší. Další okruh otázek se týkal toho, do jaké míry a v jakých konkrétních situacích mohou přímo dotazovaní pracovníci, respektive instituce, jež zastupují, pomoci osobám ve VTOS a po VTOS v souvislosti s jejich rodinnou situací. Posledním tematickým okruhem, který byl v tomto dotazníkovém šetření sledován, byly možnosti spolupráce a hodnocení stávající spolupráce mezi různými institucemi při řešení těchto otázek u osob ve VTOS nebo po VTOS.
 
 



 
Výstupy
 

BAREŠ, Pavel et al., 2018. Rodinná situace v práci institucí věnujících se penitenciární a postpenitenciární péči. Praha: VÚPSV, v. v. i.